fredag 19 oktober 2012

Vilket är talet?

Ta exemplet i 1án och gör liknande exempel som eleverna får bekanta sig med i grupp. När eleverna känner sig trygga i dessa begrepp välj 2án och gå vidare...
Vilket är talet? Sigrid

1.     Talet har 2 ental. Tiotalet är dubbelt så många som entalet. Hundratalet är en färre än tiotalen. Vilket är talet?

 

Syftet är att eleverna befäster begreppen ental, tiotal och hundratal. Eleverna ska helst arbeta två och två så att de kan berätta för varandra hur de tänker när de hittar talet.

Det kan vara bra att innan detta moment bekanta sig med begreppen, enligt tips av Marianne Rönnblom, genom att ställa tre stolar framför gruppen. Läraren ber 5 elever att ställa sig upp och ger dem varsitt sifferkort med siffrorna 1,2,3,4,och 5. Läraren lägger ut kottar på stolarna och ber eleverna ställa sig bakom den stolen som stämmer med deras siffra. Förslag på hur man kan lägga ut kottarna; 3 kottar, 2 kottar och 4 kottar. Fråga klassen vilket tal man har skapat. (Andra sätt att lägga kombinationerna på;

1 kotte, 5 kottar, 3 kottar.) Man kan gå vidare genom att ta bort kottarna och läsa Vilket är talet?(Se ovan) och be klassen tillsammans att lösa ”Talet har 2 ental” och sedan gå vidare med de andra meningarna för att verkligen få med sig alla elever.

Eleverna arbetar med begreppen dubbelt så stort samt en färre.

I detta exempel arbetar vi med siffrorna 1-5.

Eleverna utgår från en erfarenhet med stolarna och kottarna. Eleverna får befästa begreppen ental, tiotal och hundratal. De får i dialog med varandra lösa, jämföra samt förklara hur de har tänkt för att komma fram till talet 342. 

 

2.     Talet har 4 tiotal. Entalen är hälften av tiotalen. Hundratalet är dubbelt så stort som tiotalet. Vilket är talet?

 

Svårighetsgraden ökar genom att eleverna tränar båda begreppen hälften så stort och dubbelt så stort. Eleven utvecklar sitt matematiska tänkande om eleven ser sambandet mellan dessa begrepp. I detta exempel arbetar vi med siffrorna 1-9 för att hitta talet. Eleverna kan tillsammans två och två fundera ut liknande uppgifter och presentera inför klassen. Om man har ett tillåtande klassrumsklimat växer eleverna i sitt samspel. Här skulle man göra fler liknande tal på samma nivå. De elever som löser detta skulle få i uppgift att göra egna: Vilket är talet?

Talet är 842.

 

 

3.     Talet har ental 3 och tiotalen är lika många som entalen. Hundratalet är dubbelt så stort som entalet. Summan av tiotalen och hundratalen är tusentalen. Vilket är talet?

 

Begreppet summan av är det viktigt för läraren att använda tidigt så att eleverna känner igen det och förstår dess innebörd. Eleverna fördjupar sig i begreppen ental, tiotal, hundratal samt även tusental och igen begreppet dubbelt så stort. Även begreppet lika stort tränas och förstås av eleven.

Talet är 9633.

 

4.     Differensen mellan entalen och hundratalen är 3. Hundratalet är dubbelt så stort som tiotalet som är 2. Tusentalet är lika stort som entalet. Vilket är talet?

 

Eleverna bekantar sig med begreppet differens och måste förstå dess innebörd.

     I första meningen får man inte tillräcklig information för att kunna

     lista ut någon siffra.

    (Använder jag begreppet siffra rätt här eller ska det vara tal?)

     Syftet är att skapa frustration som är en bra insikt

     för eleverna för att lära sig att ”klura lite själv”.

Eleverna fortsätter att fördjupa sig i begreppen dubbelt så stort samt lika stort.

Talet är 7427.

 

 

5.     När du subtraherar talet 6 med 3 får du fram tiotalen.

När du multiplicerar tusentalen med tiotalen får du produkten 3. Talet har hälften så många hundratal som ental.

Entalen är 3 fler än tiotalen. Vilket är talet? 

 

Uppgiften tränar det nya begreppet multiplicera och ökar därmed svårighetsgraden för eleverna. Begreppet subtrahera är intressant att diskutera i relation till differensen som vi nämnt tidigare. Det kan vara en stegring att använda kända begrepp och lägga till ett okänt begrepp som man går igenom med klassen. Begreppet hälften av använder vi igen och när man befäst det (och begreppet dubbelt så stort) kan man öka svårighetsgraden genom att använda begreppet tre gånger så stort och utveckla detta. Det är lite klurigt att man måste fortsätta och läsa nästa mening för att få mer information. Eleverna bör ha automatiserat ental, tiotal, hundratal samt tusental för att kunna komma fram till talet eftersom det är många nya begrepp.

Talet är 1336.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar