Vilket är talet? Sigrid
1.
Talet har 2 ental.
Tiotalet är dubbelt så många som entalet. Hundratalet är en färre än tiotalen.
Vilket är talet?
Syftet
är att eleverna befäster begreppen ental,
tiotal och hundratal. Eleverna
ska helst arbeta två och två så att de kan berätta för varandra hur de tänker
när de hittar talet.
Det
kan vara bra att innan detta moment bekanta sig med begreppen, enligt tips av
Marianne Rönnblom, genom att ställa tre stolar framför gruppen. Läraren ber 5
elever att ställa sig upp och ger dem varsitt sifferkort med siffrorna
1,2,3,4,och 5. Läraren lägger ut kottar på stolarna och ber eleverna ställa sig
bakom den stolen som stämmer med deras siffra. Förslag på hur man kan lägga ut
kottarna; 3 kottar, 2 kottar och 4 kottar. Fråga klassen vilket tal man har
skapat. (Andra sätt att lägga kombinationerna på;
1
kotte, 5 kottar, 3 kottar.) Man kan gå vidare genom att ta bort kottarna och
läsa Vilket är talet?(Se ovan) och be klassen tillsammans att lösa ”Talet har 2
ental” och sedan gå vidare med de andra meningarna för att verkligen få med sig
alla elever.
Eleverna
arbetar med begreppen dubbelt så stort
samt en färre.
I
detta exempel arbetar vi med siffrorna 1-5.
Eleverna
utgår från en erfarenhet med stolarna och kottarna. Eleverna får befästa
begreppen ental, tiotal och hundratal. De får i dialog med varandra lösa,
jämföra samt förklara hur de har tänkt för att komma fram till talet 342.
2.
Talet har 4
tiotal. Entalen är hälften av tiotalen. Hundratalet är dubbelt så stort som
tiotalet. Vilket är talet?
Svårighetsgraden
ökar genom att eleverna tränar båda begreppen hälften så stort och dubbelt
så stort. Eleven utvecklar sitt matematiska tänkande om eleven ser
sambandet mellan dessa begrepp. I detta exempel arbetar vi med siffrorna 1-9
för att hitta talet. Eleverna kan tillsammans två och två fundera ut liknande
uppgifter och presentera inför klassen. Om man har ett tillåtande
klassrumsklimat växer eleverna i sitt samspel. Här skulle man göra fler
liknande tal på samma nivå. De elever som löser detta skulle få i uppgift att
göra egna: Vilket är talet?
Talet
är 842.
3.
Talet har ental 3
och tiotalen är lika många som entalen. Hundratalet är dubbelt så stort som
entalet. Summan av tiotalen och hundratalen är tusentalen. Vilket är talet?
Begreppet
summan av är det viktigt för läraren
att använda tidigt så att eleverna känner igen det och förstår dess innebörd. Eleverna
fördjupar sig i begreppen ental, tiotal, hundratal samt även tusental och igen begreppet dubbelt så stort. Även begreppet lika stort tränas och förstås av
eleven.
Talet
är 9633.
4.
Differensen
mellan entalen och hundratalen är 3. Hundratalet är dubbelt så stort som
tiotalet som är 2. Tusentalet är lika stort som entalet. Vilket är talet?
Eleverna
bekantar sig med begreppet differens och
måste förstå dess innebörd.
I
första meningen får man inte tillräcklig information för att kunna
lista ut någon siffra.
(Använder
jag begreppet siffra rätt här eller
ska det vara tal?)
Syftet är
att skapa frustration som är en bra insikt
för
eleverna för att lära sig att ”klura lite själv”.
Eleverna fortsätter att fördjupa sig i begreppen dubbelt så stort samt lika stort.
Talet
är 7427.
5.
När du
subtraherar talet 6 med 3 får du fram tiotalen.
När
du multiplicerar tusentalen med tiotalen får du produkten 3. Talet har hälften
så många hundratal som ental.
Entalen
är 3 fler än tiotalen. Vilket är talet?
Uppgiften
tränar det nya begreppet multiplicera och
ökar därmed svårighetsgraden för eleverna.
Begreppet subtrahera är
intressant att diskutera i relation till differensen
som vi nämnt tidigare. Det kan vara
en stegring att använda kända begrepp och lägga till ett okänt begrepp som man
går igenom med klassen. Begreppet hälften
av använder vi igen och när man befäst det (och begreppet dubbelt så stort) kan man öka
svårighetsgraden genom att använda begreppet tre gånger så stort och utveckla detta. Det är lite klurigt att
man måste fortsätta och läsa nästa mening för att få mer information. Eleverna
bör ha automatiserat ental, tiotal, hundratal samt tusental för att kunna komma
fram till talet eftersom det är många nya begrepp.
Talet
är 1336.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar